Un bona imatge del que va significar el carrilet per al nostre poble la podeu trobar al De Memòria de Jordi Planes (http://sarment.blogspot.com.es/2012/09/el-tren.html) d'octubre de 2012.
Durant els anys que va funcionar (1885-1973) van córrer per les vies d'amplada mètrica forces locomotores i de varis models, però avui ens ocuparem de la n.27.
Locomotora n. 27 actualment, a Igualada - Foto: Txus Garcia (cliqueu per veure més gran) |
I què té d'especial la n. 27? Doncs per començar, que és l'única del lot de 8 màquines que es van encarregar a Alemanya en inaugurar la via que encara es conserva. L'altra raó que la fa especial, i d'aqui que en parli d'ella, que va ser batejada amb el nom del nostre poble.
Les altres s'anomenaven Manresa (1), Berga (2), Sallent (3), "Sampedor" (4), "Puigreig" (5), Olvan (6) i Gironella (8). L'any 1924, la companyia gestora de la línia Manresa-Berga es va integrar a la Companyia General dels Ferrocarrils Catalans i a la numeració original se li van sumar 20 unitats, d'aqui que ara se la conegui com la número 27 i no com la 7.
La locomotora Balsareny fou fabricada per l'empresa alemanya Krauss Locomotive Fabrik-Krauss & Co l'any 1896, i li van assignar el número de fabricació 1891. Alguns aspectes tècnics:
- Alçada: 3,7 m
- Amplada: 2,5 m
- Llargada: 6,8 m
- Rodatge 0-3-0 (això vol deir que al davant i al darrera no hi ha eixos "lliures", i els 3 centrals són eixos motors)
- Pes en buit: 19 Tm
- Pes amb càrrega: 22,5 Tm
- Potència: 360 CV
- Esforç de tracció: 3245 kg
- Cilindres de tracció de 500 mm de carrera i 320 de diàmetre
- Les calderes aguantaven una pressió d'11,5 Kg/m2
- Fre mecànic d'estacionament
- Fre de servei d'aire comprimit model Westinghouse
- Diàmetre de les rodes: 920 mm
La Balsareny (1989) - Foto: manuserran.com |
Foto: www.mountainbiker.es |
I poc queda a dir... només donar suport (i les gràcies per les dades que m'han proporcionat) a l'Associació d'Amics del Tren d'Igualada per poder conservar i restaurar la locomotora Balsareny, així com al Txus Garcia per la predisposició a fer les bones fotografies que veieu.
I si aneu a Igualada, passeu-vos pel carrer Joan Maragall a saludar la vella locomotora.
Foto: Txus Garcia |
Foto: Txus Garcia |
Foto: Txus Garcia |
Foto: Txus Garcia |
Foto: Txus Garcia |
Un article molt interessant, Xavier! És una llàstima que, després d'haver volgut homentajar en forma de monument públic una peça del nostre patrimoni històric industrial, es deixi malmetre d'aquesta manera. Ja ho sé que en temps de retallades sens dubte hi deu haver coses més urgents, però segur que buscant bé trobaríem alguna partida pressupostària destinada a qüestions menys importants.
ResponEliminaDoncs si Ramon, fa força llàstima. El Txus que hi va anar a tirar les fotos s'hi va fixar emb més detall que jo i em va comentar que cau a trossos. I potser si que les retallades ténen culpa, però no tota: la degradació ve de molt més enrere. Es simplement la manera de fer aquesta de les institucions, que els hi fa molta gràcia inaugurar coses però llavors el manteniment és nul.
ResponElimina